Torsdag den 5/12-2019
OPERATION?


Jag tycker att det är ganska kul på jobbet just nu. Jag lär mig nya saker hela tiden, eftersom vi håller på att bredda oss på avdelningen. Jag tänker på att min hjärna är plastisk och hela tiden kan växa och utvecklas. Det är viktigt att använda den så att jag kan vara pigg och alert så länge som möjligt. Sen är det en utmaning att se vad man kan lära sig egentligen.

Annars är jag trött. Var ju hos gynekologen i tisdags för att kolla upp vad som är fel när jag blöder som jag gör vid menstruationerna. Sista mensen här tar ju rekordet. Jag har blött mycket och länge. Känns som den aldrig tar slut. I morgon är det två veckor sedan jag fick den och jag har fortfarande kvar lite grann. Jättejobbigt. På ultraljudet, som hon gör såg hon att jag fortfarande har kvar polypen i livmodern som jag hade sist plus ett myom. Myomet var två cm sist och nu var det sex cm. Det är troligtvis båda dessa som utgör källa till extra blödningar. Hon rekomenderade att operera bort hela livmodern. Eftersom mina äggstockar såg friska och fina ut, trodde hon att det kunde vara flera år kvar innan jag kommer i klimakteriet, så det är flera år kvar av dessa jobbiga menstruationer. Hon tog prover på polypern, och ska höra av sig när hon får svar så kan vi diskutera hur vi ska göra. Eller hur jag ska göra. Det är upp till mig. Jag tog även ett blodprov och mitt hb var jättelågt. Låg på 99. Förklarar nog varför jag är så trött och har så dålig kondis när jag tränar. Jag fick utskrivet tabletter, som ska minska blödningarna. Jag ska prova dessa och se hur det känns. Fungerar de bra är ju det ett alternativ. Jag har även läst att det finns andra medicinska alternativ som man kan prova innan man opererar. Det är ju alltid en risk med en operation och jag är dessutom rädd för att sövas. Jag ska läsa på och fundera så att jag är förberedd när hon ringer. Men nåt måste jag göra. Jag har ätit järntabletter i två veckor minst, och ändå har jag så lågt hb.

Annars går det upp och ned som vanligt. Jag har gjort en liten meditationsplats till mig i Elliots gamla rum. Ett litet altare. Det känns jättebra.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen