Tisdag den 2/7-2019
STOCKHOLM!


Idag fyller Niklas år. Nästa år blir han femtio. Så sjukt! Inte vi. Så gamla!

Resan hit ner till Stockholm gick bra. Vi stannade första natten på stadshotellet i Härnösand. Ett litet halvsunkigt hotell men ändå ok. Vi beställde supergoda pizzor till rummet på kvällen, såg på damernas fotbollsmatch mot Tyskland, som de vann, och gick och lade oss tidigt. På morgonen därpå gick jag och Niklas på en promenad genom ett sovande Härnösand. Har aldrig varit där förrut. En jättefin kuststad med många, gamla, fina trävillor och hus från förr. Smala gränder med mysig atmosfär. Jag hade nästan kunnat flytta dit. Om jag fick bo i ett sånt där stort, fint trähus med stora rum, med högt i tak. Vilken dröm.

Niklas fick gå på öppet hus på Härnö Gin, som varit hans dröm länge. Det gick ganska fort så vi var på rull vid lunch någon gång. Det var mulet och regn ända fram till Gävle någonstans då det slog om och blev 25 grader varmt. Utlandsvärme. När vi kom fram till Adina fick vi träffa Emilia och Emma också, som hälsat på henne under helgen. Vi gick alla och badade i Mälaren, en badplats som ligger bara tio minuter från Adinas lägenhet som hon hyr i Bromma.

Igår var vi på stan på dagen. Strosade runt, handlade lite grann. Jag hittade en favoritkofta och en bok om Latin. Så kul. Nu ska jag återuppta mina studier. Jag som älskade och fascinerades av detta språk som är grunden för vårt och alla indoeuropeiska språk. Främst de romanska språken som utvecklats direkt från latinet. Det gör att jag kan förstå en del italienska och spanska ord fastän jag inte lärt mig dem.

Idag regnar det. Barnen ska på Gröna Lund ikväll med Adina och Simon. Jag och Niklas tänkte gå ut och äta tillsammans. Vet inte vart ännu. Jag har sovit halvbra sista två nätterna. Vaknat med ont i nacken och huvudet. I natt tog jag en ipren och somnade och sov hårt. Vaknade först vid halv nio. Groggy. Ofta när jag sover hårt och länge blir jag mer yr. Har mått väldigt bra hittills på resan, men idag känns som en tung dag. En sån där när man måste vara extra snäll med sig själv, göra en sak i sänder och inte stressa upp sig över allt som ska fixas, planeras och man känner hur oöverkomligt allting blir. Jag ska verkligen försöka vara här och nu, njuta  och inte bli irriterad, arg, besviken att jag har en dag då jag mår sämre. Jag ska vara stolt över att jag gjort alla de här sakerna. Att vi tog oss iväg direkt efter sista arbetsdagen innan semestern. Att vi är här nu. Vi funderar dock på att rulla hemåt en dag tidigare än planerat, i morgon. Vi vet inte vad vi ska hitta på annars och det känns ändå bara onödigt att stanna kvar om vi inte vet vad vi ska göra. Så vi åker hemåt i morgon. Då är vi nog hemma på torsdag eftermiddag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen