Fredag den 6/12-2019
TRÄNA HJÄRNAN!


Helg igen. Niklas är på fest på sitt jobb och jag har ätit pizza med barnen. Jag har börjat lösa Sudoku på telefonen. Allt för att träna upp hjärnan. Göra sånt som jag inte trodde att jag kunde. Det här med begränsningar. Vi lär oss när vi växer upp att vi tex inte är mattemänniskor och så ger vi upp, tar för givet att matte inte är för oss. I själva verket kan vi klara mattetal lika bra som någon annan om vi bara försökte lite mera. Hjärnan klarar av och utvecklas, man måste bara tro på det och inte ge upp. Tänk så många saker som jag blivit intalad eller talat om för mig själv att jag inte kan, kommer att kunna. Mina begränsningar i livet, inte bara pga yrseln, utan annars också. Jag är ingen pysslare, jag kan inte se vad som passar ihop, jag är dålig på att läsa instruktioner och förstå dem, massor av saker. Sodoku. Nu kan jag lösa sådana också. Jag märker hur jag blir snabbare och snabbare. Hur hjärnan lär sig och utvecklar strategier så att jag hittar lösningen snabbare för varje gång. Hur häftigt är inte det? Jag vill utvecklas på alla plan innan jag dör. Är inte det fantstiskt så säg? Alla dessa övertygelser, som vi matas med, och som vi aldrig ifrågasätter. Som hindrar oss och begränsar oss och skapar enformiga och tråkiga liv. Trygga liv. Men tråkiga. Det där med att vi har oanade krafter inombords är ingen lögn. Vår hjärna är fantastisk. Den har bara skapat sig en massa skyddsnät och hängslen och remmar, för att skydda oss och sen blir detta vårt fall ändå. Men när man ser igenom och vet att det finns en annan verklighet blir det spännande på riktigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen