Nyårsafton 2018
SUMMERING!


Sista dagen på året. Summering av året som gått:

Började året med mitt livs utmaning. Jag lämnade mitt gamla jobb och det kaos som det medförde och den olycka jag kände när jag var där. Jag började på kontoret i Luleå, som kändes stort, skrämmande men oerhört spännande. Jag kände mig så stolt över mig själv när jag installerade mig i det stora kontorlandskapet. Jag hade bestämt mig för att skapa relationer. Att våga ge av mig själv. Inte skämmas för den jag är på något sätt. Jag hade lärt mig att jag har något stort inom mig, det har vi alla. Om jag är trevlig och snäll och ger av mig själv till andra, så kommer jag att få det tillbaka. Så blev det verkligen. Jobbet i sig utvecklades väl inte i den riktning som jag hoppats på. Min iver och min ambition att lära mig nytt, bli duktig på det och verkligen utveckla min kompetens dalade sakta men säkert under året. Jag fick inga riktiga besked om jag fick vara kvar, min plats kändes hela tiden som temporär och jag tillhörde varken det gamla längre eller min nya arbetsgrupp på riktigt. Detta var nog det jobbigaste för mig. Jag ville så gärna tillhöra och kunna vara delaktig. Som tur är hittade jag delaktighet i mina nyfunna vänner på kontoret: Maritha framför allt men även Estella, Sara, Jerry och Christer. Vilken lycka att kunna skratta, prata på riktigt och bara få vara sig själv bland vänner som betyder nåt varje dag på jobbet. Det var en skatt.

Sen kom incidenten med Anette, Hr-chefen, och den jobbiga känslan av att inte veta om jag fick fortsätta i Luleå. Beskedet att jag inte fick det och inte var riktigt välkommen i Luleå längre. Jag jobbade hemifrån och mådde allt sämre över det. Jag siktade högt och föll hårt. Jag har fallit sakta nedåt ett tag nu men känner mig starkare för varje dag. Redo att ställa mig upp igen. Jag hoppas att jag får komma på intervju i Luleå för Marithas tjänst, som jag sökt. Även om jag inte får den, vill jag gå dit och visa vem jag egentligen är, vad jag kan och vill och hur mycket jag brinner för att utveckla mig själv.

I övrigt i år har jag vårdat mina relationer mycket mer. Jag har vågat bjuda in nya vänner, prata med okända, jag har vågat lita på mig själv och jag har fått njuta av resultaten. Är det något jag behöver fortsätta jobba på så är det att lita till mig själv och mina förmågor. Att de är lika viktiga som någon annans, att min åsikt är lika viktig och att jag precis som alla andra gör mitt bästa i de flesta situationer och det räcker. Att fortsätta att inte vara så dömande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen