Lördag den 8 juli 2017
ATT KUNNA NJUTA I STUNDEN !
 

Det har varit härliga dagar den senaste veckan. Framför allt för att jag mått bra och kunnat njuta, vara närvarande i viktiga möten med familj och vänner. Jag känner en lycka när jag gör saker, som jag tidigare bara ”klarat mig igenom” Målet har varit att gå på bio med barnen för att vara en bra mamma, check på den typ, kunna säga att jag orkat eller klarat det som för många är självklart men som är en prövning för mig. Nu är det inte bara en prövning längre. Det är ingenting som jag endast känner lättnad och glädje över när det är klart och genomfört. Nu njuter jag hela vägen och det gör allting så mycket bättre.

Jag har blivit så mycket bättre på att gå utanför mig själv och min yrsel när jag mår sämre. Jag kan se och höra de som är med mig. Jag kan allt oftare släppa min självfixering och oro när jag inte mår bra och fokusera på andra, på andra saker, vilket hjälper mig att bli bättre. Att släppa motståndet. Ett motstånd som gjort mig onåbar, isolerad och kall. Nu kan jag slappna av, bli ett med andra och varm. Raka motsatsen.

 

 

Det svåraste jag vet är när det gungar till ordentligt under fötterna, som det gjorde ikväll när  vi var på Hamnfestivalen med Sofia och Freja. Jag blev sådär riktigt ostadig och vinglig, på gränsen till obehagligt. Eftersom det som tur är inte händer så ofta numer, blir jag alltid förskräckt. Jag stressade inte upp mig jättemycket men jag hamnar i en bubbla med mig själv och mitt obehag. Tankarna snurrar, ältar och analyserar. Helt onödiga tankar, som tror sig kunna lösa mina problem men som bara skapar mer oordning i mitt sinne. Jag försökte några gånger att lyfta blicken, vara här och nu, acceptera, inte vara rädd.  Sakta tonade det värsta bort. När vi kom hem kändes det bättre.

Jag är så tacksam för de här dagarna, när jag varit ledig och kunnat njuta så av det. Nätterna har varit lite jobbiga med nackont och lite yrsel. Vet inte om det är det som spökar nu också. 

 

I morgon blir det i alla fall en lugn dag med städning och återhämtning inför sista rycket på 11 dagar innan semester. Känns otroligt länge kvar. Har nog aldrig haft så sen semester tidigare. Passar nog väldigt bra med den där Kretaresan i augusti som vi bokat. Än så länge är det ingen sommar att hurra för.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen