Lördag den 22 april 2017
 ATT FÖRÄNDRA ETT REAKTIVT BETEENDE!

Den här veckan har handlat om Adina, min 18-åriga dotter. Vi hade släktkalas för henne förra lördagen  och igår hade hon huset  för sig själv och sina 30 vänner. Det var fest och vi övriga sov i husvagnen på mitt jobb eftersom jag har beredskap. Allting gick bra men det blir ju en del jobb i anslutning till nåt sånt här.

Nån av dagarna innan helgen fick jag lite lätt panik när Adina började säga att hon behövde ta undan köksbordet och lampan över det till hennes fest. Jag började ångra mitt beslut att låta henne vara här hemma. Rädslan att nåt skulle gå sönder, att allting skulle bli kaos när vi skulle komma hem sen tog över och jag var på väg att växla upp som jag brukar. Jag diskuterade högt med Niklas, som till slut tyckte att jag skulle prata med Adina och göra upp regler. Hade det varit för nåt år sedan hade jag bara blivit ännu mer arg av att Niklas försökte tysta ned mig och jag hade nog  bara fortsatt gnälla utan resultat. Nu blev jag tyst ett tag. Tänkte efter vad jag hade för behov egentligen och gick ned till Adina. Vi pratade lugnt igenom hur vi skulle göra och vad jag ville. No problemas.

Ännu ett exempel på hur jag kan stoppa mig själv att agera utifrån automatiska reaktionsmönster.

Precis som när jag kört hela vägen fram till gymmets parkering och skulle gå ut ur bilen när jag insåg att jag inte hade gymkortet med mig. Istället för att tappa tålamodet och köra ursinnig hem och troligtvis inte åkt tillbaka, åkte jag lugnt hem, hämtade  kortet och gick körde tillbaka för att träna. Så skönt att känna ett sånt lugn i kroppen istället för stress och aggression.
 

Det jag måste jobba med mest just nu är mina  tankar och känslor kring min yrsel som fortfarande fångar mig i sitt grepp. Som i morse. Jag vaknar och känner att det  kanske blir en sån där dag när jag mår sämre. Dagen innan var jättebra. Jag tror att  bara den där första känslan drar igång tankar i huvudet som jag inte hinner bli medveten om . Tankar som:
 

-          Jaha, typiskt, jag som mådde så bra igår. Nu blir det tungt att hinna med allt. Jobba, plocka undan här, husvagnen, alla ungar osv. Känslan blir nog lite ledsenhet och ilska över situationen. Jag försöker gå på men är allt annat än närvarande. Jag känner att jag lyssnar dåligt på andra, är bara inne i mitt huvud. När jag blir uppslukad av saker, inte tänker hela tiden, upptäcker jag ofta att jag mår bättre. Då har jag lyckats distrahera mig. Men ännu bättre vore om jag bara kunde iaktta mina tankar och känslor som ” jaha nu kommer de där vanliga tankarna kring min yrsel igen” de passerar snart, precis som yrseln.  Ju mer uppmärksamhet jag ger tankarna, desto längre blir det kvar och desto längre håller de kvar känslorna och yrseln.  Tyvärr så är det så att jag har haft yrseln och de här tankarna i 20 år snart och det är svårt att ändra nåt som är så invant. Men skam den som ger sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen