Tisdag den 8 maj 2018
SÖKTE HJÄLP!
Hemma med Sofia idag. Och med mig själv. Sov inte bra i natt heller. Kände mig positiv och lugn när jag lade mig men sen blev det som vanligt. Vaknade och kände mig pigg. Snurrade, gick upp och drack mjölk, körde avslappning, tog muskelavslappnande men somnade först vid två. Börjar bli lite orolig.
 Måste hitta en strategi.
Ringde vårdcentralen för lite rådgivning angående sömnproblem. Pratade med en sköterska och vi kom fram till att det inte var någon panik ännu, och att jag nog skulle komma till rätta med problemen snart. Om det inte blivit bättre på nån vecka skulle jag komma in och träffa min läkare. Kanske är det då aktuellt för någon typ av sömntablett för att bryta den onda cirkeln och kunna sova. Det känns ju skönt att ha en plan även om det finns tvivel djupt inom mig och en vag oro över hur detta ska sluta. Jag har även läst om ett program som man kan köra som innebär att man minskar antalet timmar i sängen, för att eliminera betingelsen det blir att ligga och snurra utan att sova i sängen. Det betyder att om man sover ca 5 timmar i snitt ska man räkna fem timmar bakåt från den tid man stiger upp. Alltså stiger man upp halv sex som jag gör på vardagar ska jag lägga mig klockan halv ett. Då är jag riktigt trött då jag går och lägger mig och kroppen lär sig att i sängen ligger man bara om man är riktigt trött. Om man inte kan sova ska man stiga upp, göra någon lugn aktivitet på utvald plats och gå och lägga sig igen på en stund. På så sätt slutar kroppen att koppla ihop sängen med oro och ångest och inte sova. Man kommer att vara trött i början eftersom man sover få timmar men däremot kompenserar kroppen med mer djupsömn och kvalitet på sömnen. Allteftersom man sover bättre, kan man utöka tiden man ligger i sängen. Vi får se om jag vågar ta tag i denna strategi. Jag har ju alltid haft problem med att gå och lägga mig sent pga yrseln och kvällströtthet men det kan ju vara värt att testa. Tydligen kan man sova mindre till en början men det är ju rätt logiskt om man tänker efter. Jag ska diskutera med Niklas ikväll och fundera över det.

I kväll är första delfinalen i Eurovision så det passar ju ganska bra att hålla mig uppe då. Elliot ska se och då kan jag hålla honom sällskap.  Det gäller att fånga alla ögonblick. Inte älta, oroa sig för nåt som kanske inte sker; som att jag ska bli jättetrött, inte orka göra allt jag vill osv. det gäller att vara här och nu i det jag gör och när jag faktiskt mår bra. Det ska nästan bli spännande att pröva den här sömnutmaningen. Det kanske funkar jättebra och blir något som jag kan skriva om på bloggen och hjälpa andra med. Det finns så många som lider av sömnproblem. Nåja, jag återkommer med resultat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen