Måndag den 30/4-2018

Valborgsmässoafton. Har sovit som en stock i natt. Typ 10 timmar. Skönt. Redo för en dag tillsammans med goda vänner.
När jag mediterade i dag fick jag en tanke som stannade hos mig: Jag måste slutföra. Jag har så många projekt som jag påbörjat men som jag aldrig slutför. Till exempel boken, som jag skriver på, böcker som jag läser och inte har läst färdigt, andra saker jag skriver på och har en ide om vad det ska bli. Jag tror jag är rädd för att jag inte kan slutföra dem. Men så länge jag har börjat och tänkt mig slutföra dem så känns det ok, fastän ändå inte. Jag känner ibland att jag inte har förmågan att planera och sen faktiskt göra färdigt nåt. På jobbet är jag ganska duktig på just detta. Men inte hemma. Visserligen har jag inte så mycket egen tid hemma, men tillräckligt om jag bestämmer mig för att lägga en stund varje dag på ett särskilt projekt. Jag tror att jag måste bestämma mig för en sak som jag vill göra färdigt och sen planera in en stund varje dag som jag lägger på detta. Jag tror att känslan av att bli färdig skulle vara bra för mig. jag tänker alltid att alla andra är så kreativa och ihärdiga och att jag inte är det. Jag känner mig dålig, inte duktig eller smart nog. Det är nog en av mina övertygelser; att jag inte är kreativ nog. Men det är inte sant. Jag måste övertyga, överbevisa mig själv tror jag . Yrseln är inte orsaken eller problemet till detta fastän jag gärna skyller på den.

Det är ju bekvämt. Då behöver jag inte ta ansvar själv. Då är jag ju ett offer. Å det vill jag inte vara.
Jag kanske har skrivit det tidigare här men jag skriver det igen för det är så himla bra:
Albert Einstein sa en gång:  ” vi måste bestämma oss för om vi lever i ett illvilligt universum eller i ett välvilligt universum. Vill vi leva våra liv i rädsla eller glädje?” Jag vet vad jag har valt.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen