Torsdag den 4/2-2021

ÅNGEST!


Nu har jag haft två tuffa nätter. Natten mot onsdag sov jag väldigt lite. Det kändes som om jag inte sov någonting alls men jag har nog dåsat till då och då och klockan halv fyra somnade jag in till klockan sex, låg kvar i sängen till halv sju så enligt klockan fem timmar ca. Jag kände av tröttheten och segheten under dagen, vilket jag inte brukar göra. Kanske för att jag inte har haft så oerhört dåliga nätter ändå i rad. Jag hinner liksom sova ikapp mellan dem. Så igår kväll försökte jag göra nya strategier. Mitt nuvarande och jobbigast problem är ångesten. Även om jag är jättetrött och sömnbehovet borde väga över så är ångesten större. Jag hade beslutat mig för sömnrestriktion igår. Jag lade mig i gästrummet för att inte störa Niklas och vice versa. När jag hade läst i boken lite grann, vände mig om så kände jag att jag inte alls var så där trött som jag brukar eller borde. Jag kände mig pigg. Ångesten började smyga sig upp från magen. Rädslan och ensamheten, paniken tog tag i mig. Jag gick och lade mig bredvid Niklas istället som hade somnat redan. Han höll om mig. Det brukar kännas skönt, men jag kunde ändå inte slappna av. Klockan tickade och paniken stegrade. – tänk om jag sover lika lite i natt med! Vad händer då? Blir jag tokig, psykiskt sjuk eller vad händer? När man är trött förstoras alla negaitva tankar och jag kunde inte lugna mig själv med mindfulness eller andning. Niklas skickade upp mig från sängen ett tag. Jag gick upp, klockan var över tolv nu. Jag satt ett tag i mörkret och kände mig uppgiven. Om jag inte somnar efter en sån här natt hur ska det då gå med alla andra nätter? Jag gick tillbaka till Niklas. Han höll om mig och jag släppte taget om ångesten. Jag kunde slappna av. Efter en stund blev jag trött. Äntligen. Jag kan. Sen somnade jag . har sovit som en stock fram till halv sju, men låg kvar i sängen till halv åtta. Jobbar hemma idag. Hade nog kunnat sova några timmar till men det är bäst att försöka hålla tiderna något sånär. Idag känns det jobbigt. Jag sitter hemma själv och funderar. Analyserar. Försöker avdramatisera men det är svårt. Funderar på om jag ska ringa vc för rådgivning.

Nu har jag ringt vc och jag får nog insomningstabletter utskrivet. Få se hur det går.

För ikväll får vi väl se då. Det känns samtidigt skönt att veta att jag får hjälp. Att det finns en livlina i alla fall. Sen om jag vaknar upp direkt som jag brukar även med dessa så går det nog att lugna ned sig och somna om igen. Vi får se hur det går.

 

Det blir spännande i natt. Jag har varit och köpt ett tyngdtäcke också. Provade det lite grann framför Tv:n och det känns jätteskönt. Som att bli kramad typ och jag tror att det kan hjälpa mig med mina ångestbesvär en del. Dessutom har jag fått utskrivet allergitabletter som heter Lergigan och som ska fungera som ångestdämpande och lugnande. Man blir dåsig. Samma effekt ungefär som Postafen kan jag tro. Med postafenet tror jag bara att jag tagit dem för sent. Det verkar vara effekt efter någon timma och det stämmer nog rätt bra, eftersom jag oftast brukar somna med dem, men inte förrän om två timmar minst. Så nu har jag tagit två tabletter, man kunde ta 1-2 så jag chansar inte med bara en. Så nu sitter jag här och väntar på att de ska få full effekt. Man kan vara lite dåsig morgonen efter och jag tror det är det som jag känner av ibland, bla i morse, för igår tog jag postafen och hela förmiddagen kände jag mig så seg och konstig och trött, kunde knappt stiga upp i morse. Säkert verkade postafenet fortfarande. Jag känner mig faktiskt rätt hoppfull. Sov rätt hårt i natt också.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen