Lördag den 7 april 2018
DET SOM ÄR RÄTT GÅR LÄTT!
 

När det är rätt går det lätt och när det går lätt är det lätt. Det är ett ganska sant talesätt som Kaj Pollak har lärt mig. Jag vaknade i morse och tänkte på det. För nu när jag har varit ledig ett tag och det börjar närma sig jobbvecka så känns det inte sådär bra som jag önskar att det gjorde. Det är någonting som gör att det inte känns så lätt som det borde. Visserligen är det många saker som ännu inte är på plats. Det vill säga jag vet inte om jag får vara kvar där, därför känner jag mig inte som en i gruppen riktigt. Det där med tillhörighet och delaktighet är ju viktigt. Tyvärr så kan jag inte göra så mycket åt det just nu. Det kanske var bra att jag bara fick förlängt till september istället för att jag hade varit tvungen att ta ett beslut idag om jag vill vara kvar för alltid. Nu hinner jag känna efter ytterligare och har inte gett upp Heden ännu heller. Sen tänker jag söka ett liknande jobb inom försvaret här i Boden. Vore ju ganska skönt att slippa pendla ,för det är en av nackdelarna med jobbet i Luleå. Däremot vet man ju inte hur det är där annars och det är ganska jobbigt att byta ytterligare ett ställe, med nytt folk att lära känna osv. Men en sak i sänder. Nu ska jag fokusera på att lära mig nya saker, verkligen få sätta mig in i jobbet på allvar. Se till att jag får rätt arbetsuppgifter för det. Då blir nog jobbet roligare också. Sen är det ljusare och lättare att pendla då. I Heden händer det visserligen roliga saker nu mot våren men samtidigt är det tunga arbetsuppgifter som mycket håva, skura och lyfta.

Efter sommaren bör jag känna hur jag vill göra. Vad som går lättast. Vad som är rätt. Sen ska jag fortsätta att vara mig själv så mycket som jag kan, ge av mig själv och utveckla mig själv på alla plan.

 

Att göra en förändring, att bryta invanda mönster är svårt. Särskilt när det finns, och har funnits, goda skäl till varför jag gör som jag gör. Många av de steg jag tar på min resa uppåt i spiralen kan medföra en stressreaktion. Om  denna senaste tid dessutom är mycket lång blir kanske känslan av osäkerhet extra stark. Kommer jag att klara det? Kommer det att vara värt priset?

Vissa dagar, vissa stunder och vissa tillfällen kommer att kännas bra. Då går det lätt att göra annorlunda. Jag fylls av optimism och tilltro till min förmåga att förändras. Andra stunder präglas av mörka och dystra tankar. Jag känner tvivel och vemod. I dessa stunder är det svårt att göra annorlunda, svårt att förändra, svårt att fortsätta på den väg mot livsvärden och mål som jag  varit fast besluten att följa.

Men det är de dåliga dagarna som är nyckeln till en bestående förändring. Det är där slaget om framtiden står. Det är då jag väljer vad som är viktigast, minsta möjliga yrsel eller mesta möjliga mening.

Att välja att fortsätta min aktivitet, i närvaro av yrseln, för att få livet att växa och tillvaron att bli mer meningsfull kallas för exponering. Exponering betyder att närma sig något jag tidigare undvikit.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen