Torsdag den 25 april 2024

 

Jag har två jobbiga nätter bakom mig. Natten mot onsdag hade jag tagit tabletten i vanlig ordning och kände mig lugn och trygg när jag gick och lade mig. Så började det snurra direkt när jag blundade och försökte sova. Det tog lång tid innan det lugnade ned sig och när jag sedan somnade så vaknade jag upp igen. Precis som tidigare några nätter. Det är som att det här snurret gör mig orolig och stressad så när jag slappnar av och äntligen kan somna utan snurr så kommer jag inte till ro. Jag slumrade bara till och från utan att sova djupt på hela natten. Jättejobbigt. Detta är första gången som jag kommer ihåg att jag sovit så dåligt trots att jag tagit allergitabletten. Detta sätter såklart griller i huvudet på mig. Den livlina som jag haft nu så länge är förbrukad, fungerar inte längre. I natt hade jag svårt att somna, trots att jag borde ha varit supertrött. Jag fick snabbt ganska mycket ångest och stressen påverkade mig så mycket att det blev omöjligt att slappna av och sova. Jag somnade dock vid ett tiden. Jag lyckades djupandas och lugna ned mig. Detta är det absolut bästa tricket när jag blir så här uppjagad på nätterna. Jag blir genast lugnare och även om jag får fortsätta andas på detta sätt länge för att fortsätta känna mig lugn så är det värt det. När ångesten i magen drog igång varje gång jag vaknade upp så kunde jag fokusera på känslan i magen och låta vågen av ångest ebba ut. Jag somnade till sist. Jag är tacksam att jag somnade och sov några timmar i sträck trots allt. Som vanligt klarar jag mig ovanligt bra på dagarna trots de få sovtimmarna. 

 

I dag efter middagen gick jag ut på en promenad för att varva ned och jag vet att det gynnar sömnen. Jag lyssnade på en ny ljudbok som heter ” The Source” och handlar om attraktionskraften och samtidigt om hjärnan och vetenskapliga bevis för att det fungerar att manifestera. Ett tips som hon ger i boken är att skriva dagbok varje dag, vilket jag nästan gör och som jag redan är medveten om bidrar till att jag får distans till mina tankar och känslor och ofta ser klart på mina problem. Ett annat tips var att göra aktivitetstavlor. Typ som den visionboard jag precis gjort klar. Den visar mina mål i livet. Jag tänkte också på det här med att verkligen tänka på det som jag vill ha mer i mitt liv och inte på det som inte fungerar eller gynnar mig. Jag känner att ändå sedan jul har mitt mående försämrats så mycket. Jag är inte längre lugn och trygg utan känner mig alltmer som ett offer för min yrsel och andra kroppsliga symptom. Om man faktiskt attraherar med sina tankar kan det nog vara så att jag som så ofta känner efter och oroar mig för mina kroppsliga symptom bara attraherar ännu mer besvär. Jag vill så gärna hitta tillbaka till kraften i mig själv. Den där Ann som tror på sig själv och sin förmåga. Som ser oändliga möjligheter i livet och inte hinder eller problem. Det är dags att förverkliga drömmar som att bygga ut stugan, skriva mycket mer. Läsa historieböcker som fascinerar mig så mycket och mycket mer. Hur spännande blev inte mitt liv helt plötsligt?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen