Tisdag den 9 april 2024

 

Igår kände jag mig så positiv och glad över att jag hittat verktyg att hantera sista tidens jobbiga yrsel och snurr i huvudet. Jag var också så glad och tacksam över att jag sovit gott natten mot måndag, utan allergimedicin, fastän Niklas åkte iväg tidigt på morgonen med taxi. Det brukar vara en natt med mindre sömn för mig. Så i natt tänkte jag att det skulle gå bra att försöka sova utan medicin med tanke på att jag kände mig så lugn och trygg och sovit så bra innan. Men tji fick jag. Det började med att det snurrade i huvudet när jag skulle försöka sova. Det tog mer än två timmar innan det lugnade ned sig. Sen kände jag att jag blev trött och ville sova. Då hände det som hänt senaste nätterna att precis när jag somnar in vaknar jag upp och blir pigg och medveten igen. Jag hinner inte somna alls. Detta har hänt några gånger senaste nätterna men nu i natt upprepade det sig gång på gång. Det kändes som tortyr. Det slutade med att jag inte sov på hela natten. Det har hänt förut någon gång men det är väldigt sällan. Tankarna snurrar nu såklart kring oro om att det ska bli på samma sätt nästa natt, även om jag tar tabletterna. Vad gör jag då? Katastroftankar! Jag försöker vara lugn och tänka klart och acceptera läget. Jag försöker att inte göra mer av det än det är. En natt är en natt. Jag tror att jag kommer att vara så trött och drogad av tabletterna i kväll att sömnen tar över. Att jag vaknar upp igen verkar vara nån sorts stress eller oro som jag har. Att jag mår såhär upp och ner sen några veckor tillbaka har nog att göra med någon slags inre stress som jag inte är riktigt medveten om. Att inte sova alls på natten är jobbigt. Mest pga oron. Nu handlar det om att ta det lugnt, se det för vad det är. Det är inte hela världen. Jag tar mina tabletter och skulle jag ändå ha svårt att somna så ligger jag ändå kvar om jag är trött och försöker vila och slappna av. Om jag blir orolig eller ångestfylld så är det bra att stiga upp och bryta den onda cirkeln ett tag. Vi tar en natt i taget och målar inte fan på väggen. Just nu känner jag mig rätt pigg och glad. Jag har varit med om liknande saker tidigare och det har alltid löst sig. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen