Söndag den 13/12-2020

Lucia idag. I morse slog jag på svtplay i stugan och i den mörka morgonen såg jag luciamorgon som i år spelades in i Jukkasjärvi av Bodens musikgymnasium. Det var vackert och stämningsfullt. Annars har det inte varit lika uppåt idag som tidigare i veckan. Jag sov jättedåligt i natt. Vaknade vid tolv efter att ha sovit tre timmar och kunde inte somna om. Jag låg vaken ända till halv fem, innan jag slumrade in tre timmar till. Vet inte om det är hormoner som spökar, eller att jag sov tio timmar natten innan. Hur som helst blir jag alltid lite orolig när det kommer sådana här nätter. Jag stressar ibland upp mig onödigt mycket. Särskilt inför nästkommande natt. Då är jag rädd att jag ska ligga vaken igen. Sen har jag varit mer yr än vanligt idag också. En sämre dag med andra ord.

Vi är i alla fall hemma igen. Funderar på att städa här hemma när jag ändå inte är så glad. Då kan man ju lika gärna ta tag i tråkiga saker. Sen kanske man blir gladare igen.

Det är optimalt tillfälle att träna på att släppa taget sådana här dagar. Att bara gilla läget. – Jaha, jag sov sämre i natt. Det finns säkert en anledning till det, inget att stressa upp sig för. – Jaha, idag vinglar det lite extra, då vet jag det. Jag utgår från det och gör det bästa av min dag ändå. Öva, öva och åter igen öva…fastna inte i gamla tankebanor som drar mig nedåt. Fånga tanken och ersätt den. Välj sedan glädje! Gud vad jag tjatar😊

Klockan är halv ett på natten. Jag har bara slumrat en kort stund sedan jag gick och lade mig klockan nio. Dessa nätter. De är så jobbiga. Sen har jag svårt att sova också för att jag är kissnödig hela tiden. Som att det inte räcker att jag inte kan sova. Tanken på att jag kommer att vara trött och slut i morgon på jobbet gör ju inte det hela bättre. Jag vet att man inte ska tänka på sånt. Men dessa katastroftankar är svåra att stoppa. Ena stunden känner jag att jag skapar mitt liv å den andra stunden drabbas jag av allt elände i världen. Eller skapar jag även eländet? Jo jag gör väl det. Ännu en jobbig tanke.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen