Onsdag den 23/12-2020

Sovångest!

Förra veckan gick rätt bra ändå. Jag somnade kanske inte som vanligt men sov hyfsat. Sen började det om igen natten mot söndag. Har lagt mig vid nio, jättetrött men vaknar upp med ett ryck och ligger och snurrar fram till tolv någon gång innan jag somnar. Sover oroligt liksom, men det går rätt bra på dagarna ändå. Men nu är klockan halv ett och jag sover fortfarande inte. I morgon är sista dagen på jobbet innan jullovet. Det känns inte som någon lättnad eftersom det brukar inte spela någon roll för mig att jag är ledig dagen efter, jag kan sova lika skitdåligt i alla fall. Börjar känna mig less. Less på alla dessa problem. Det här med att inte sova om nätterna är ett av det mest jobbiga av dem alla. Det känns som tortyr. Att sova brukar vara lätt, skönt och någonting som jag ser fram emot att göra. Att det tas ifrån mig såna här perioder känns jättejobbigt. Fuck. Åt helvete med allt. Så känns det just nu.

Jag somnade inte förrän klockan halv fyra. Som tur var hade jag ställt klockan på halv sju så jag fick i alla fall tre timmars sömn. Det har gått bra idag men nu på kvällskvisten har jag ångest inför natten och vet inte hur jag ska värja mig mot dessa jobbiga tankar och känslor som sömnbristen och rädslan inför densamma ger mig. Jag måste sätta mig ned och göra en strategi. En plan på vad jag ska göra när jag inte somnar som jag önskar. Mantran som jag kan lugna mig med. Jag vet ju att detta också kommer att gå över. Men i stunden är det svårt att tänka sig det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen