Annandag jul 2020

Igår kväll gick jag och lade mig lite senare än vanligt. Halv elva närmare bestämt. Jag somnade inte på en gång och efter ett tag bestämde jag mig för att gå upp och sätta mig och läsa en stund. Jag har gjort upp en plan för vad jag ska göra när jag inte kan sova. Jag är medveten om att de här sömnrubbningarna inte går över på en gång, så därför har jag gjort upp en strategi. Jag läste ett tag i fåtöljen i köket, tog en banan, drack mjölk och tog en ipren eftersom jag hade ont i nacken också. När jag lagt mig i sängen och fortfarande inte kunde somna ordentligt, så provade jag en yoga nidra meditation. Den funkade riktigt bra. Jag blev trött. Somnade inte direkt men någon gång efter ett i alla fall. Sen sov jag fram till åtta på morgonen, så det är väl rätt okej ändå. Det känns frustrerande att det inte går över direkt men samtidigt blir det inte bättre av att jag känner så, utan snarare tvärtom. Därför väljer jag att försöka ta en natt i taget, acceptera hur det är just nu och göra så bra jag kan av det. Just nu har vi lata dagar och är jag lite trött någon dag så gör inte det så mycket egentligen.

Vi har varit en sväng till Luleå idag, jag, Niklas och tjejerna. Bara för att komma ut lite grann. Nu blir det middag och kanske en prommenad. Jag och Niklas har planerat lite serietittande tillsammans. Det är inte så ofta som vi ser på tv eller serier tillsammans. Han spelar oftare pc spel och jag tittar själv.

Mörkret är verkligen jobbigt. Jag längtar så mycket efter ljuset. Det känns knappt som att det är ljust längre. Dagarna blir korta och det gäller att hitta på något att fylla dem med nu framöver annars degar man lätt bort dem. Vi har kommit igång med att träna nu under ledigheten. Vi var på gymmet igår och planerar att åka dit i morgon med.

Nu är klockan kvart över tolv på natten. Jag gick och lade mig klockan nio. Kände mig trött och lugn och hoppades kunna sova. Somnar som vanligt direkt när jag lägger mig för att sova men vaknar upp med ett ryck. Vaken. Jag hatar verkligen att inte kunna somna gott på kvällen och sedan sova hela natten, som jag annars alltid gör. Jag hatar dessa perioder i livet. Ibland går det över relativt snabbt men ibland tar det veckor…det ser tyvärr ut att bli det sistnämnda. Igår blev jag ändå ganska snabbt trött igen. Nu när jag försökte somna om igen efter att ha varit uppe och läst lite i min bok, ätit min banan och druckit mitt mjölkglas så gick det inte alls. Jag kände mig inte alls trött. Har försökt med nidra yoga meditaion som funkade så bra igår, men den gjorde mig inte heller nog trött. Bredvid mig ligger Niklas och snarkar. Han har nästan aldrig sömnproblem. Om jag visste vad detta beror på? Jag mår ju bra i övrigt. Jag känner mig lugn och trygg och inte orolig för något vad jag vet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen