Måndag den 27/4-2020
FILOSOFISK MORGON!


God morgon världen! Hur många stiger upp idag med ett lätt hjärta och en glad mun? Hur många gör inte det? Hur många är sjuka eller ledsna och uppgivna? Jag oroar mig över mitt tandläkarbesök, någon annan över en föreläsning som de ska hålla inför massor av människor för första gången. Någon har bestämt sig för att tala om för sin partner att det är slut nu, att de är redo att gå sin egen väg. Någon får ett cancerbesked idag och någon får ett plus på graviditetsstickan. Det är lätt att vara lycklig när förutsättningarna finns, när livet går i medvind och allt flyter på. Då blir vi också gladare och postitivare och mer öppna för mer positiva händelser att komma in livet. Ju mer nedstämd och upprörd man blir över jobbiga saker som drabbar en, desto längre tar det att komma ut på andra sidan. Att vi ansvarar för en ganska stor del av det som drabbar oss är sant. Det låter hårt men stämmer så bra. Smärta drabbar oss alla då och då men det är vi som väljer hur mycket och länge vi ska lida. Känslor kommer och går, som moln på himlen. Men låter vi dem passera och inte lägger så mycket fokus på dem, passerar de fortare och vi får nya känslor. Det blev en filosofisk morgon det här. Men detta är nyckeln till hur man får livet att flyta, hur man kan må bra oftare och känna lycka och tacksamhet även om det inte alltid blir som man tänkt sig. Det har hjälpt mig så ofta att tänka: - Det går över. Jag låter känslan/yrseln passera och snart känns det bättre. Under tiden gör jag det bästa jag kan av situationen. Jag ser möjligheterna som fortfarande finns där. Istället för att föda katastroftankar och oroa mig, vilket drar ned mig i en negativ spiral, som ibland kan bli lång och utdragen. Det är lätt att säga när man mår bra. Det är svårt ibland att tänka på när man mår bra över huvudtaget, för då flyter allt på och man har inte tid att oroa sig, man behöver ju inte tänka på sånt då. Men jag tror det är viktigt att då vara tacksam och glad för det som är. Dag för dag.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen