Onsdag den 4/11-2020

Status Quo

Vi väntar på provsvaret. Det vore skönt om vi kunde få besked idag, så att jag antingen kan gå tillbaka och jobba på kontoret eller meddela att jag blir hemma ett tag framöver. Jag blir så fort rastlös av att bara vara hemma. Ändå har vi varit lite isolerade mot många andra i dessa tider. Så jag ska försöka ta en dag i sänder och vara tacksam för att jag är frisk och att Niklas mår mycket bättre. Han är feberfri och uppe från sängen. Han har inga klassiska symptom som andnöd eller smakbortfall så jag skulle gissa på att det bara är en vanlig förkylning som tagit lite hårdare på honom. Han har ju hjärtflimmer och oftast blir han sjukare än oss andra. Samtidigt som man skulle vilja att det var covid nu när vi alla mår bättre och förhoppningsvis har drabbats med milda sympom så vet man ju aldrig. Hade varit skönt att ha gjort bort det liksom men samtidigt kan vi återgå till det hyfsat normala fortare om svaret är negativt.

Valet i USA pågår för fullt. Jag försöker att inte lägga så mycket tid och intresse på det. Blir bara sur om Trumph vinner. Har svårt att förstå hur någon med hans personlighet och med den attityd och de föromar han har kan styra ett sådant stort land. Men vi människor anpassar oss till det mesta. Många saker som kan te sig hemska och verka helt overkliga till en början anpassar vi oss till. Vi vänjer oss vid det mesta. Från en början trodde väl ingen att en clown som Trumph kunde bli USAs president, men nu har han ju varit det i fyra år och det har blivit ”normalt”. Det är en överlevnadsinstinkt. Om vi inte kunde acceptera och leva med vissa jobbiga saker, skulle vi inte överleva. Tänk om vi skulle gå omkring och reta oss på sådana saker, låta hjärnan gå på högvarv, bli deprimerade för saker som inte blir som vi vill? Det kallas status quo, har jag läst. Hjärnan vill uppnå status quo. Den kan vara upprymd och glad ett tag, men återgår sedan till status quo, dvs normalläge. Hur skulle det vara om man gick omkring i ett ständigt lyckorus? Man skulle missa många tigrar bakom buskarna. Det är alltså en överlevnadsinstinkt från 40 000 år tillbaka. På samma sätt kan vi inte gå omkring och vara upprörd och ilsken hur länge som helst. Status quo. Det är därför som man alltid kan lita på att ” This too will pass” Så om Trumph vinner kommer jag att vara upprörd ett tag, men sen går det över. Som tur är😊

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen