Söndag den 19/5-2019
ANALYS!


Hela huset sover. Klockan är halv tio. Jag gick och lade mig innan röstningen i Eurovision som vanligt klockan tolv, men vaknade redan klockan sex. Vet inte om det är ljuset eller värmen eller vad som väcker mig. Nåja, jag körde kroppsskanning och healing i sängen så jag fick lite vila i alla fall. Jag är i en period nu när den jobbiga snurryrseln kommer och går, ofta på kvällarna också när man vill se tv och sitta ned. Som igår kväll vilket var typiskt. Jag mådde bra hela dagen egentligen och tänkte att jag skulle vila och meditera lite på eftermiddagen så att jag skulle orka vara uppe sent. Jag tänkte att detta kommer säkerligen dra igång snurryrseln. Eller egentligen drar det inte igång den, tror jag, utan det blir nog snarare så att jag uppmärksammar hur jag mår innerst inne. Just nu är det mycket som tar fokus och kraft och även lite oro, även om det känns spännande och kul också. Då snurrar det lite extra mycket. Det jobbiga blir att man drar på meditationen, skjuter upp den, så att man ska hinna göra en massa utan att det snurrar. Jag vet inte hur man ska göra i det här fallet. Men tidigare, när jag inte mediterade, körde jag bara på. När jag mådde bra levde jag livet men ibland kanske jag inte mådde jättebra men jag brydde mig inte att lyssna av och då slutade det alltid med längre perioder av dåligt mående. Nu när jag mediterar regelbundet, är jag mer i balans tror jag . jag känner hur jag mår, kan anpassa mig och acceptera och den tid jag använder att varva ned hjälper mig att må bättre. Jag undviker fortfarande mycket känner jag. När jag mår bra och känner att jag har så mycket som jag vill göra undviker jag att göra saker som kanske skulle kunna förvärra mitt tillstånd, saker jag gjort tidigare och blivit sämre av. Oftast har det handlat om att stanna upp, att inte vila, sätta sig ned för länge, utan bara köra på. Det blir som en inre stress att inte stanna. Därför tror jag att meditation är bra. Jag ska ändå försöka införa meditationen mer regelbundet. Hitta tillbaka till grunden, att bara andas och jobba med att återgå till andningen när tankarna uppkommer. Kroppsskanning är också bra. Jag vill hitta tillbaka till den medvetna känslan, när jag är lugnare och ser allting ur ett annat perspektiv. Där jag inte dras med av känslor eller reaktioner utan där jag kan stanna upp och välja hur jag ska agera i olika situationer. Jag har mycket att lära mig på jobbet, det tar kraft och energi, och hemma har vi ganska fullt upp på helgerna när vi packar och åker iväg till stugan. Det kan bli lite svårt ibland att ta tid för reflektion. Jag hamnar ofta i gamla tankemönster.

Jag har lyssnat på en ljudbok som handlar om skärmhjärnan och hur sociala medier påverkar oss. Jag har bestämt mig för att ta en veckas paus från instagram och facebook eftersom jag känner att jag nog undermedvetet jämför mig med andra och känner mig sämre och mindre värd. Att jag fortfarande inte kan och orkar göra allting som alla andra gör med sådan gläjde. Sen vet jag innerst inne att man bara visar utåt när livet leker, så gör jag med, men hjärnan reagerar ändå snabbare än jag hinner betänka detta och känslor och tankar drar igång, som får mig att må sämre. Det ska bli spännande att se om det känns bättre.

Nu är klockan snart fyra. Det blev en solig och fin dag idag med. Jag har hunnit en hel del idag. Efter två meditationer i sängen och lite vingligt på morgonen så blev det en bra dag ändå. Jag åkte och handlade på morgonen innan barnen vaknat. Det känns bra att göra matlistor och inköpslistor och sen åka och handla. Det får mig att må bra. Jag tror jag vet varför. För att då har jag planerat min och min familjs överlevnad ett tag framöver. Min hjärna känner sig nöjd och mindre hotad. Så mycket som kretsar kring våra behov och hjärnans överlevnadsstrategier. Allting egentligen. Den ställer till det för oss i dagens samhälle när vi inte längre behöver svälta, vara rädda för att bli dödade av farliga djur eller andra människor. Vi ser hot i saker som inte är ett riktigt hot och stressar upp oss i onödan. Men förståelsen kan göra det lättare för oss. Jag tycker att det är väldigt spännande att läsa om hjärnan och hur vi männsikor fungerar. Det hjälper mig i vardagen också. När man är medveten om varför man reagerar som man gör kan man låta den analyserande och kognitiva hjärnan ta över och intala mig att det är lugnt, att det kommer att finnas socker i morgon med och jag kan vänta med att äta den där godisskålen till helgen istället.

Jag och Sofia har också varit och shoppat i Luleå och till min stora glädje hittade jag lite somriga kläder som passade mig. Nu har jag lite att välja bland när jag ska åka till Stockholm. Så härligt. Snart ska jag göra flatpalt och fläsk. Sen hoppas jag kunna ta det lite lugnt och slappa ikväll. Det blir en tidig kväll. I morgon ska jag till sjukgymnasten med Elliot på fm och till Optikern med Sofia på em.  Bråda dagar när man är ensam. Tur att det är tillfälligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen