Söndag den 26 mars 2017
SÖMNSTÖRNINGAR!

Jag ligger på sängen med fönstret lite öppet. Solen skiner in och fåglarna kvittrar. Jag ligger barfota ovanpå täcket och jag fryser inte. Våren är här och det är underbart.

Helgen som gått har varit både härlig och rolig och tung och jobbig.  Det sistnämnda pga sömnstörningar som pågått några nätter nu men som var som värst natten mot lördag då jag upplevde att jag inte sov alls. Låg och snurrade och vände mig hela natten. Steg till slut upp klockan sex. Turligt nog så mådde jag hyfsat eftersom vi planerat in en mysig eftermiddag med lunch och bio med Jenny, Ville, Emilia, Adina och Sofia. Vi såg skönheten och odjuret och den var så fin. Jag grät massor i slutet, som man ska när det är en disneyfilm. Till och från  drabbades jag dock av ångestkänslor inför kommande natten. Tankar såväl som katastrof tankar som lugnande, det kommer att gå bra. Jag ältade som jag brukar och även om jag var medveten om att det  inte är bra för mig eller min situation så kunde jag inte sluta. Några gånger lyckades jag leda uppmärksamheten till nuet och sluta tänka men ofta inte. Tankarna har en enorm kraft. Inser att för mig kräver det hårt arbete att inte låta dem ta kontroll över mig. På natten när jag precis slumrat till vaknar jag med ett ryck och värsta ångestkänslan i magen. Pulsen rusar upp för en stund och lugnar jag ner mig kan jag somna om men drar tankarna igång blir jag pigg och förblir vaken. I natt låg jag vaken från nio till halv elva kanske innan jag somnade av utmattning. Men jag var tvungen att djupandas flera gånger för att bli lugn och trött. Men jag är hoppfull. Jag vet inte exakt varför jag haft en sån här period nu just men Jenny sa att även hon haft problem med sömnen ett tag. Så det kanske är tiden.

Nåja, det är inte första gången det är såhär och det går över. Det vet jag.

Det är bara att fortsätta jobba med mindfulness och uppmärksamhet på tankar och känslor.  Försöka att inte odla katastroftankar. Jag är inte mina tankar. Man kan distansera sig till sina tankar genom att liksom tala om dom tyst för själv: - Aha, nu har jag tankar om att jag inte kommer att somna igen. Typiskt av mina tankar att förvänta sig det värsta. Det kan man ju aldrig veta innan.

Idag blir en bra dag. Det känner jag på mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen