Onsdag den 22 mars 2017
ATT HITTA TILLBAKA TILL NUET!

 

Det har varit två fulla dagar. Som vanligt när man har alldeles för fullt upp försummas mindfulnesstiden både på jobbet och hemma, men jag tvingade mig i alla fall iväg att dansa linedance trots att jag inte hade lust igår. Tur var väl det för det var jättekul. I dansen är man närvarande.

Hinner verkligen inte meditera på jobbet. Jag skulle behöva det nu. Det är så många tankar. Vi ältar för mycket negativt på jobbet, och till råga på det vaknade jag halv fyra i natt och började fundera  på jobbet.  Till slut lyssnade jag på en mindfulnessövning  för att kunna släppa tankarna och det lyckades. Jag hann i alla fall slumra till lite innan klockan ringde.

Just nu störs jag väldigt mycket av yrseln. Som vanligt hamnar jag i en karusell av tankar om yrseln; varför just nu, känner igen mönstret, nu blir det säkert ett långvarigt lidande, åh det är så jobbigt, jag orkar  inte, jag hinner inte, hur blir det nu med….jag försöker stoppa  alla tankar men det är svårt. Jag överväldigas av dem och låter dem styra mig. Men det är nu jag prövas. Det är lätt att vara glad och närvarande när man mår bra. Mitt mål är att må bra och vara närvarande även om jag är yr.

Min utmaning ligger nu i att bli medveten om mina tankar kring yrseln, låta de bara segla förbi, fokusera på nuet. Njuta av människor, saker runt omkring mig, se allt jag kan göra och försöka byta ut negativa tankar till positiva i samma stund som jag kommer på dem. Till exempel:

-          Åh, nu kommer det att bli jättejobbigt på lördag när vi ska gå på bio. Tänk istället:

-          Vad mysigt det kommer att bli att gå på bio med mina döttrar och vänner.

Eller:

-           Åh nu kommer jag att  må såhär länge. Tänk istället:

-          Det går alltid upp och ner. Alla sensationer i kroppen kommer och går. Bara låta de vara så passerar de. Allt passerar. Jag är som himlen bakom molnen. När molnen passerat finns jag kvar oförändrad.

I övrigt har vi en vattenskada i toaletten som vi inte vet vidden av ännu. Niklas har fullt på sitt jobb och jag på mitt både vad gäller mängden och atmosfären.

Återkommer så snart jag kan med uppdatering om hur det gått med min utmaning.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen