Torsdag den 2/12-2021

Jag har haft en svajig vecka. I början kände jag mig mest låg och lite uttråkad. Mörkret kom så plötsligt känns det som och det påverkar mig mer än det brukar. Det känns som om jag inte hinner eller orkar göra något annat när jag kommer hem förutom att laga mat, se på tv och sen göra mig redo för sängen. Jag har dessutom varit kosmiskt trött efter operationen. Jag tänkte att det kanske är de här klimakteriebesvären som sakta kommer krypande. Nåt borde jag väl ändå känna när jag plockat bort båda äggstockarna. Inte för att jag vill eller önskar mig det, men jag tänker att det vore en ganska naturlig följd och inget som jag ändå kan påverka. Sen började jag sova lite sämre. Jag vet inte om det är tiden på året som spökar med mig eller om jag förstorar symptom, som kanske kan vara kopplade till min operation, och ser och känner mer än det egentligen är. Men det var ganska precis ett år sedan jag började sova sämre förra gången och amygdala har koll på läget. Den larmar när den tycker att det finns anledning att göra mig uppmärksam på faror. Jag började vakna upp så där plötsligt precis efter att jag somnat och det känns som om jag är pigg. En natt vaknade jag klockan tre och kunde inte somna om och en annan natt var klockan fyra. Jag har haft ångest när jag ska somna på kvällen, vilket lätt händer när jag börjar tänka för mycket på sov situationen. Jag vill inte men hjärnan tänker åt mig. 

Jag har ätit Lergigan två kvällar nu och då har jag sovit hyfsat ändå men inte som jag brukar. Jag har provat att djupandas när jag blivit orolig och det hjälper oftast ganska omedelbart. Jag känner mig lugn och oron släpper. Jag lurar amygdala och hjärnan. Effekten håller i ett litet tag. Sen måste jag andas djupa andetag igen tills det släpper. Känns lite jobbigt men det är värt det för till slut så somnar jag ändå. 



Många saker har jag fått till mig sedan jag började meditera. Att jag fortfarande är orolig och får ångest och yrsel kan jag ta. Skillnaden från tidigare är att jag kan lugna mig själv och ibland hamnar jag inte ens i situationen att jag blir orolig eller ångestfylld för att meditationerna helt enkelt gjort mig till en tryggare person. Just nu är det dock svårt att meditera eftersom att jag är så otroligt kvällstrött att jag somnar sittandes om jag prövar. Alternativet blir att meditera på arbetstid. Jag ska försöka finna mig tid på dagen då jag inte är lika trött för jag vet att det är superviktigt att fortsätta helst varje dag. Jag tror inte att jag kan vara utan särskilt länge. Jag känner skillnaden på bara några dagar. Det har blivit som en nödvändighet för mig och min kropp. Världens bästa medicin för allting faktiskt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen