Mina Intentioner för 2022

Jag har börjat fundera på nästa år och vad jag har för intentioner för 2022. Jag vill inte kalla det nyårslöften utan tänker på det som min avsikt, mitt mål med nästa år.

Jag vill fortsätta min personliga utveckling på samma sätt som tidigare. Jag måste bara ta tag i disciplinen lite grann. Jag vill verkligen ge meditationen en ordentlig chans. Jag vet att när jag började med mindfulness såg jag en enorm skillnad efter några månader. Sen har jag underhållit det så gott jag har kunnat med vissa dippar under perioder och toppar, som oftast har inträffat när jag behövt meditationen som bäst, alltså då jag mått lite sämre. Det hade varit spännande att försöka vara konsekvent och även utöka tiden för mina mindfulnesstillfällen. Jag funderar på att köra en morgonmeditation och hitta en stund även på kvällen, innan jag blir för trött.

En annan sak som jag vet är nyckeln till lycka och större tillfredsställelse i livet är att skriva tacksamhets dagbok. Om man tar sig tid några minuter varje kväll för att komma ihåg och känna tacksamhet för minst tre saker den dagen, så tränar man hjärnan att fokusera på det positiva i livet och så småningom filtrerar hjärnan ut nästan uteslutande de saker som färgar livet i lite ljusare färger. Jag ska köpa en fin anteckningsbok och en ny penna till detta ändamål. Då känns det roligare och mer högtidligt.

En tredje viktig sak, som jag är övertygad om kommer att göra mig lyckligare är att sluta attrahera krämpor och bekymmer in i mitt liv. Jag måste träna på att vakna upp utan att börja dagen med att sucka över var det gör ont eller hur det känns eller inte känns. Fokus måste ligga på dagen framför mig, vad jag VILL göra med den och hur jag vill känna mig.

Till dessa tre viktiga fokusområden så vill jag försöka äta bättre och röra mig mer. Det är kanske lättare om man sätter upp konkreta mål, så jag ska försöka fundera över det. Just nu så vill jag bara addera det till mina övriga intentioner eftersom jag vet att de är viktiga för hur jag orkar och mår. Efter julen och allt vad den innebär av god mat, fika och godis känner jag verkligen att jag skulle behöva en positiv förändring. Jag har ett konstant sockerbehov, vilket jag inte har haft på länge och jag känner att jag är trögare i både kropp och knopp. Så om jag summerar mina mål för nästkommande år så är de:

 

  • 1.     1.   Meditera morgon och kväll. Minst 10 minuter per tillfälle.
  • 2.       Skriva tacksamhets dagbok varje kväll.
  • 3.       Fokusera på glädje och INTE på var det gör ont eller var jag känner obehag för tillfället.
  • 4.       Äta variationsrikt och nyttigare på veckorna, unna mig godare på helgen.
  • 5.       Promenera och träna regelbundet. Minst tre gånger i veckan.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen