Nyårsafton 2021

 Summering av 2021

Så har även detta år passerat. Det har varit ett spännande år då vi p ga bra investeringar, som gav utdelning, kunnat köpa en massa roliga prylar. Vi köpte bryggan till stugan, som förgyllde våra sommardagar enormt mycket. Vi kunde sitta där och äta frukost i solen, hoppa rakt ned i älven eller gå försiktigt ned från stegen och vi njöt av vackra sommarkvällar. Vi körde vattenskoter och några modiga av oss lärde sig åka vattenskidor. Vi fick mer plats i stugan tack vare inköpet av husvagnen. Den är lagom stor för tre personer. Där kunde Sofia få sitt eget lilla krypin när vi var tre stycken där och när hela familjen samlades under semestern sov Adina och Simon där. Kajakerna var ändå årets bästa inköp enligt mig. Det var så himla underbart att stiga upp och åka ut med kajakerna tidigt en sommarmorgon när solen precis var på väg upp, det var spegelblankt på älven och alldeles tyst. Känslan att sitta nära vattnet och smyga fram på älven tillsammans är oslagbar. Vi såg sjöfåglar innan de hann se oss och fiskar som simmade precis under kajakerna. Känslan av att uppleva något, njuta av naturen och samtidigt få ordentligt med träning och kondition var en perfekt kombination. Inte nog med det, vi köpte även torrdräkterna och kunde därmed förlänga kajaksäsongen ytterligare. Nu längtar jag vansinnigt mycket efter att isen ska släppa så vi kan åka ut igen.

Första halvåret präglades dock av fortsatt pandemi i världen och här hos oss i Sverige. Jag jobbade hemifrån två till tre dagar i veckan och när det var som värst gick vi och handlade en och en i affärerna. Vi bar munskydd i offentliga sammanhang där det förekom trängsel som kollektivtrafiken. Redan i februari förberedde jag mig för operationen men p ga pandemin blev den framflyttad på obestämd tid. Det var först i oktober som jag fick tid att genomföra borttag av min livmoder. Det var en årets största prövningar och jag är så stolt över mig själv att jag genomförde den. Men stoltast är jag nog över det lugn jag lyckades finna inför och under ingreppet. Jag oroade mig så mycket från den dag jag fick remissen att jag var osäker på att jag skulle våga gå igenom den. Men med meditationer och det lugn som dessa skänker mig infann sig ett otroligt stilla lugn inom mig bara några dagar innan operationen. Jag förvånades över att jag inte var panikslagen och ångestfylld, som jag föreställt mig att jag skulle vara. Allting gick jättebra. Jag har inte drabbats av några större komplikationer och mår rätt bra skulle jag säga. Jag har lite problem med kisseriet och en konstig tyngdkänsla i underlivet ibland. Jag är orolig över att få framfall, vilket är en av riskerna efter en sån här operation. Kanske känner jag efter lite för mycket som vanligt. Men blir det värre tänker jag höra av mig och kontrollera om det normalt.

Efter sommarsemestern fick vi återgå till jobbet som vanligt. Det var underbart. Jag trivs bäst när jag får komma hem efter en arbetsdag. Man kan skilja på jobb och hemma. Vi har fått en ny chef och hon är jättebra tycker jag. Jag har fått jobba med vår hemsida Emilia och jag har lärt mig massor i det området. Jag har utvecklats massor och lärt mig nytt varje dag. Mina arbetskamrater är underbara och jag har svårt att förstå ibland hur vi 12 kan vara så olika och ändå fungera så fint tillsammans. Jag tänker ibland på hur vi hade det i Heden och jag är så lycklig över att jag tog mig därifrån till slut.

Min personliga utveckling då. Det går upp och ned precis som livet självt och kanske precis som det ska vara. Vissa perioder har jag inte mediterat lika ofta och det brukar sätta sina spår. Jag mår oftast sämre. Jag blir mer orolig och lättretlig och hamnar lättare tillbaka i gamla dåliga mönster och fotspår. Så därför har jag bestämt mig för att prioritera meditationerna nästa år. De är viktiga för mig. Efter operationen då de tog bort mina äggstockar och jag inte längre har kvar någon hormonproduktion alls har jag kommit in i klimakteriet med full kraft. Jag har ännu inte känt av det så mycket, förutom en känsla av sämre tålamod och mer irritation ibland. Jag har östrogenplåster som dämpar besvären, som jag ev. skulle ha annars. Men jag tror att jag har klarat mig undan bra. Däremot kan det bli en utmaning för mig och jag tror att jag verkligen kommer att behöva mina meditationer framöver. Början av det här året kämpade jag med sömnstörningar och jag drabbas fortfarande av dessa ibland, men oftast är det bara svackor som går över. Jag har perioder när jag blir mer orolig och sover sämre men jag kan lättare acceptera dessa och gå vidare. Mitt mantra är förstå, acceptera och fortsätt. Det gäller många saker i livet. Det mesta faktiskt. Att kunna släppa motståndet mot saker är så oerhört skönt. Att känna hur ilskan rinner av mig och sedan kunna välja glädje istället är befriande. Jag styrs inte av mina känslor eller tankar, utan jag väljer själv. Jag skapar mitt eget liv. Det ska jag fortsätta göra 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen