Torsdag den 11/3-2021

 

Idag jobbar jag hemma. Jag har haft fulla dagar på kontoret både måndag och tisdag. Kände mig helt tom i bollen när jag kom hem på kvällen. Igår ringde jag vc och berättade om hur tabletterna fungerat mot mina sömnproblem. Sköterskan tyckte att det var bra att jag klarat mig med allergitabletterna, som inte är beroendeframkallande. Jag behöver dock nya sådana eftersom jag bara har några tabletter kvar. Min läkare var ledig till på måndag, men jag bedömde att jag nog skulle klara mig till dess. Jag använder dem ju inte varje natt och nu har jag sovit gott på sistone. Hm, hur tänkte jag där…såklart började ångesten smyga sig på när jag lagt på luren. Jag kollade hur många tabletter jag hade kvar exakt. Sex stycken. Eftersom jag tar två per tillfälle har jag tre nätter kvar. Till på måndag är det fler nätter…

Så det blev en lite jobbig insomningsprocedur i vanlig ordning. Men med tabletterna och lite meditation så somnade jag strax efter tolv. Inte så farligt ändå när jag ändå jobbar hemifrån och kan flexa lite på morgonen. Jag ska nog ringa till vc och höra om inte någon annan läkare kan skriva ut tabletterna åt mig. Mest för min egen trygghets skull. När de nu verkar fungera så kommer jag att kunna sova bara av vetskapen att det finns där.

 

Nu är det natt igen. Klockan är halv tolv och jag trodde inte att det skulle bli såhär två kvällar på raken. Känns ju som att jag sovit så bra nu ett tag. Men jag får tydligen aldrig känna att det går över. Det är så trist att vara vaken på nätterna…att vilja sova, att veta att man egentligen är rätt trött… och sen vara pigg i hjärnan. Jag kan köra en meditation och känna mig trött men så fort jag lägger ned hörlurarna och ska sova så blir jag pigg igen. Sen får jag ont i nacken nästan på en gång som jag inte somnar direkt. Då blir det svårt att komma till ro bara på grund av det. Varför? Är det förklimakteriet? Är jag deprimerad? Ibland känns det som att jag är låg i alla fall. Inget är lika roligt som innan längre. Om jag vore en katt. De sover så ofta och så länge de vill. Har de tråkigt kan de sova. Å ändå sover de hela natten lång. Avundsvärt. Så var jag tidigare också.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen