Måndag den 22/3-21

Pandemin

Ny vecka igen. Det går verkligen undan. Vaccineringen är i gång även om den fått sakta ned till och från när tillgången av vaccin har avstannat av en eller flera orsaker. Hela världen vill få tillgång till detta guld som kan öppna upp världen igen och vi alla kan börja bygga upp och slicka våra sår. Det har varit ett overkligt år. Nånting som jag aldrig i mitt liv trott skulle hända i dagens civiliserade samhälle, i Sverige där vi alla litar på att svårigheter som dyker upp tas om hand snabbt och utan större problem. Men inte den här gången. Sjukdom kan fortfarande förlama en värld. Precis som man läst om pesten. Jag är tacksam att vi har drabbats lindrigt av denna farsot, då man hela tiden läser om människor som blivit svårt sjuka och dött av densamma. Att den kan slå så olika är fortfarande en gåta, som många forskare lägger ned tid på att lösa. Jag är tacksam att vi fortfarande och trots denna påverkan på samhället och ekonomin har kvar våra jobb, jag och Niklas. Vi kan leva vidare nästan som vanligt medan några har drabbats av arbetslöshet och konkurs och står utan inkomst och allt de tidigare tagit för självklart är nu borta. I Sverige idag. Nu ser jag ljusningen komma. Våren kommer med sol och vaccinet med frihet för så många. Jag ser framåt mot en tid då jag kan krama nära och kära igen och handla som vanligt, gå på bio, på badhuset, resa i Sverige och världen, jobba på kontoret igen i en fri värld som jag är uppvuxen i men inte lägre tar för given.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen