Onsdag den 16/11-2022

 

Idag var jag tillbaka till jobbet efter min sjukskrivning. Jag blev feberfri i söndags men mådde ganska dåligt ändå både måndag och tisdag. Jag hade ont i huvudet, mådde illa och kände mig allmänt seg. Men idag lossnade det och jag har känt mig som mitt gamla, pigga jag. Jag vaknade klockan tre dock, och kunde inte somna om. Igår natt vaknade jag fyra. Bägge mornarna hade jag huvudvärk som kommer från nacken och en av orsakerna till att jag inte kunde sova. Idag har jag varit ute på en promenad i det gnistrande kalla och frostiga vädret. Det var tio grader kallt, men solen sken mitt på dagen och det gör en så gott att komma ut nu när dagarna blir kortare och kortare och mörkret blir allt mer konstant. Att röra på sig samtidigt som man får lite dagsljus främjar sömnen och eftersom det inte har blivit nåt av dessa två sista veckan, hoppas jag att det är det som fattats. Jag har sovit rätt bra senaste månaderna. Ibland vaknar jag mitt i natten och känner mig pigg men då brukar jag bara gå upp och ta en ipren och sen somnar jag om. Men då och då fastnar jag i nätter som de jag nu har bakom mig då jag inte lyckas somna om. Följden blir ibland att jag stressar upp mig och blir orolig. Då blir det ännu svårare att somna. Jag önskar att jag kunde bara låta det vara. Det har ju hänt så ofta nu att jag borde insett att det alltid går över. Men så funkar inte hjärnan. Reptilhjärnan, som reagerar reflexmässigt och gör allt för att få oss att överleva, lär sig inte av sina erfarenheter utan reagerar bara av gammal vana. Men det blir nog bra. Som det nästan alltid blir.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen