Onsdag den 3/8-2022

 

Snart är semestern slut. Det har varit en hektisk sommar full av flyttar och allt vad det innebär. Vi har hunnit med några korta svängar till stugan och för mig har det varit livsviktigt för det är där som jag kan koppla av på riktigt. I lägenheten har det hela tiden funnits projekt och jag har inte funnit ro i kroppen när vi varit där. Sakta infinner sig känslan av hemma även här och nu har vi fått så pass i ordning att jag lättare kan sätta mig ned och inte göra någonting. Just nu förbereder vi mitt 50-årskalas som vi planerat för mina närmaste vänner i stugan. När jag mår bra och min energi är på topp så ser jag så vansinnigt mycket fram emot detta. Jag älksar att planera, förbereda och ställa i ordning. Men sista tiden har jag mått lite sämre och vissa perioder riktigt dåligt. Då är det jobbigare att glädjas och orka ta tag i det som behöver göras. Allting blir så mycket tyngre och det fungerar bäst att göra sakta och en sak i taget. Det är ju egentligen sundare men mentalt mycket svårare. Mina gamla hjärnspöken hejar på och får mig att känna mig som dålig och ineffektiv. Jag har inte hunnit med mina meditationer i sommar och i förgår när vi var i stugan och allt kändes jättebra tänkte jag att jag skulle passa på att köra en healing, som jag brukar köra tidigare. Den tar ca 40 minuter och jag brukar ligga ned under tiden. Efter det blev jag så mycket sämre. Både yr och vinglig och kunde inte sova bra på natten för att det bara snurrade runt i huvudet på mig. Sedan dess har det växlat mellan gung och snurr och jag börja ifrågasätta varför jag ens mediterar. Men innerst inne vet jag att jag inte framkallar något som inte redan finns där. Det blir bara tydligt att det är lite kaos inom mig. Vi har flyttat för första gången på 23 år, knappt suttit på arslet på hela sommaren trots att det är då man borde vila och slappna av och sista tiden har jag stressat inför mitt kalas. Men det är såklart jobbigt att gå från att må bra till jättedåligt när man gör något som man egentligen vet är bra för mig. Vissa perioder blir det såhär. Jag mediterar, och blir mer yr än innan. Men i långa loppet är det så himla bra. Jag blir lugnare, reagerar inte på autopilot, blir mer medveten om mig själv och vad som händer runt omkring mig och jag kan ta klokare beslut och agera på ett bättre sätt. Det är dessa saker som jag märker att jag tappar när jag inte har mediterat på ett tag. Att vara mindful är att ta kloka beslut för att man upplever pausen mellan tanke och handling på ett annat sätt. Jag hinner hejda mig själv och ett lugn infinner sig när jag inte handlar i affekt. Så nu när jag oroar mig för att jag ska bli så mycket sämre efter att jag mediterat ikväll så borde jag klokt förstå att det är onödigt eftersom dess fördelar överväger tungt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen