Onsdag den 15 november 2023

 

Idag har jag ångest. En jätteklump i magen, som får mig att må illa och gör mig spänd. Jag sov typ ingenting i natt. Somnade rätt snabbt ändå efter några nätter där jag varit vaken någon timma mitt i natten. Men sen vaknade jag och kände mig pigg bara en dryg halvtimma efteråt. Det var länge sedan det hände sist och jag fick lite Flashbacks från tidigare då detta var ett jobbigt mönster. Det räckte för att jag skulle bli piggare av stressen och oron och gång på gång somnade jag in för att vakna direkt med ett ryck efteråt. Tortyr verkligen. Det kändes extra jobbigt eftersom Niklas är borta. Annars brukar han hålla om mig och lugna mig och mina katastroftankar. Det har gått bra idag ändå. Jag brukar inte vara särskilt påverkad av en natts dålig sömn, utan det som är värst är ångesten inför kommande natt. Rädslan för att inte sova alls en natt till är övermäktig. Även om det aldrig hänt mig tidigare och om jag tar allergitabletten i kväll lär jag somna till slut, det är jag ganska säker på så kommer det att bli jobbigt och ångestfyllt. Men jag har blivit positivt överraskad tidigare. Kanske sover jag som en stock. Jag är nöjd om jag sover några timmar. Jag saknar Niklas. Skönt att det snart är jullov. Både han och jag har tagit ledigt tillsammans över mellandagarna. Ser fram emot att åka till stugan, åka skidor och mysa tillsammans med familjen. 

 

Så min strategi för i natt då. Jag tar allergitabletten två timmar innan sänggående, då blir jag lagom trött. Sen om jag vaknar med ångest, ska jag i första hand låta den bara finnas där, nyfiket lokalisera var i magen det känns och hur det känns. Detta fokus brukar få ångesten att plana ut. Går inte det så får jag djupandas. Det brukar också fungera mot stress och ångest Sen gäller det att bara ligga och slappna av, vila, inte tänka på allt jobbigt utan bara vara och fokusera på att vila. Då kommer jag att slumra till och så småningom somna. Det är min strategi. Tabletterna kommer att droga mig som tidigare. Jag litar på dem. Tids nog. Sen får jag äta tabletterna i en vecka kanske så jag kommer in i lugnet. Jag tror att jag ska lägga mig och köra en Yoga Nidra alldeles strax. Jag måste hålla mig vaken längre än normalt ikväll eftersom jag ska hämta Sofia från Viljan vid tio tiden. Jag återkommer i morgon med en rapport över hur det gick. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen