Onsdag den 5/6-2024

 

Det har gått en tid nu sedan jag skrev sist. Det finns en mängd olika anledningar till det men den främsta är tyvärr att jag undvikit att skriva för att senaste gången jag skrev blev jag så snurryrslig efteråt. Jag om någon vet ju om att det oftast inte är situationen i sig som framkallar yrsel, annat än om jag undviker den för att jag ”tror” att den gör det. Nu blev det krångligt värre. Faktum är att om jag slutar skriva så kommer jag i slutändan att må så himla mycket sämre. När jag skriver kommer jag fram till kloka beslut för mig själv. Jag kommer till insikt och påminner mig själv om vad jag behöver och vill egentligen. Sista tiden har varit en bra tid. Vi har varit till Berlin hela familjen och hälsat på Adina. Det har varit underbart sommarväder äntligen sista två veckorna. Niklas kommer hem från Bryssel i morgon och har då bara två nätter kvar nästa vecka innan han är färdig med skolan och vi kan åter få en vardag tillsammans. Det är nationaldagen i morgon och klämdag på fredag. Eftersom det ser ut att bli rätt bra väder då och Niklas är ledig så tog jag ut flexledigt. Vi har så oerhört lugnt på jobbet för tillfället ändå. 

Det kommer nog att bli en utmaning för mig och Niklas nu när han kommer hem för gott. Det gäller att inte trampa varandra på tårna och ha förståelse för varandra. Jag måste förstå att han också bor här och ge honom plats och utrymme igen. Han måste också förstå att jag skapat mig mina egna rutiner och vardagar utan honom och det tar en stund för mig att släppa och ställa om. Men vi är medvetna om detta och jag hoppas att det inte krockar allt för mycket. 

Jag har sakta börjat komma tillbaka till meditationen igen. Från att knappt mediterat alls i vår och verkligen känt av hur mitt humör och tålamod skiftat till det sämre, till att nu meditera tio minuter nästan varje dag. Jag försöker gå ifrån på jobbet och meditera. Jag har fortfarande svårt att sova ibland och snurryrseln kan vara besvärlig för mig, särskilt på kvällen och när jag ska somna. Därför har jag valt att meditera på förmiddagen. Jag vet att jag inte blir yr av att meditera utan jag upptäcker bara hur jag mår. Det viktigaste är att vara okej med vilket som. Det är det som meditation handlar om. Att känna av hur man mår och känner och vara okej med det. Då kan jag acceptera yrseln bättre oavsett när den uppstår. 

På onsdag tar Elliot studenten. Helt galet egentligen. Han är vuxen, myndig och flyttar snart hemifrån. Livet fortsätter. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen